Detalii tehnice

   Motor electric 62 lbs, achizitionat de la partenerul nostru http://www.carponizer.ro/motor-electric-barca-86lbs-cu-3-pale-model-daiwa.html

Datele tehnice pentru toate tipurile de motoare trolling din gama

 

Testul este facut cu o barca de 2,9m incarcata cu 90kg/chila gonflabila

ITEMS-NO.

THRUST IN LBS

 THRUST IN KG

 INPUT

 INPUT POWER

 MAX SPEED*

 32LB

 32

14.5 

12V 26A

312W 

5KM/H 

 36LB

 36

16.3 

12V 29A

348W

6.5KM/H 

 40LB

 40

18.1 

12V 34A 

408W

7.8KM/H 

 46LB

 46

 20.9

12V 40A

480W

9.5KM/H

 55LB

 55

 25.0

12V 52A 

624W

14.5KM/H 

 62LB

 62

 28.2

12V 58A

696W 

18KM/H 

 86LB

 86

 37.2

24V 48A 

1152W 

 22KM/H

   

Motorul este varianta 62 lbs cu perii colectoare, 12v curent continuu, 5 viteze inainte, 3 inapoi, elicea originala, consumul inregistrat de mine este chiar mai mic decat cel din fisa tehnica in felul urmator:

Viteza 1-18Ah

.....................

Viteza 4-25Ah

Viteza 5-41Ah

   Pana in prezent motorul are la activ 140km, facuti in turele din Delta Dunarii si Canal Dorobantu,  unde am mers cam 5-6 ore/zi, uneori chiar si in amonte pe Dunare (consumul in amonte a fost de 42Ah). Este un motor foarte fiabil, usor de intretinut si depanat, pretul fiind unul foarte atractiv.

 

   Motor electric 86 lbs, achizitionat de la partenerul nostru http://www.carponizer.ro/motor-electric-barca-86lbs-cu-3-pale-model-daiwa.html

   Ca o prima impresie pe uscat motorul are aceeasi elice ca cel de 62lbs, difera doar turatia, conform datelor tehnice ale constructorului ar trebui sa scada consumul in Amperi. In primavara va intra in teste.

 

   Panouri solare​ am ales varianta de panouri solare semiflexibile, fiind mult mai usoare decat varianta clasica cu rama de aluminiu, cu eficienta data de producator de 22%. Le-am achizitionat de aici

Solar panel specifications:

  • Peak power: 50W

  • Maximum power voltage: 17.8V

  • Maximum power current: 2.84A

  • Open circuit voltage: 20.8V

  • Short circuit current: 3.04A

  • Power allowance range: +/- 5%

  • Dimensions: 555*535*3 mm

  • Weight: 1.1 kg

  • 2x0.9m of high quality single core solar cable 2.5mm cross section

  • Male and female MC4 connectors

  •  

   Am mers pe varianta cu 6 panouri a 50W fiecare, intrucat am posibilitatea de a le lega in functie de necesitatile mele de consum, pentru sistemul pe 12 V sunt legate toate in paralel obtinand cresterea amperajului. In cazul variantei de 24 V o sa folosesc o conexiune serie-paralel. Pana acum panourile functioneaza impecabil, producatorul asigura o durata de functionare de pana la 25 ani cu randament de incarcare de 80 % din puterea nominala.

 

   Controller solar pana in momentul de fata exista 2 variante de incarcatoare solare cu incarcare PWM si incarcare MPPT.

 

  • Controller PWM

     Diferenta intre cele 2 incarcatoare este de eficienta, incarcatorul MPPT este superior variantei PWM, avand o eficienta de peste 95%. Trebuie luat in calcul ca incarcatorul solar sa aiba capacitatea de incarcare-descarcare mai mare decat a consumatorilor calculati, adica in cazul meu motorul electric consuma 40 Ah, atunci am optat pentru varianta de incarcator solar 60 Ah. Incarcatorul solar este obligatoriu in cazul sistemelor fotovoltaice intrucat el regleaza toti parametrii curentului, precum si algoritmul de incarcare-descarcare, etc, lucru ce duce la cresterea duratei de viata a acumulatorului.

Controlerele solare cu capacitati mai mari de 60 Ah sunt destul de rare, pretul lor este destul de ridicat.

 

  • Controller MPPT

   Am modificat sistemul electric al barcii pentru un motor de 24 v, am schimbat incarcatorul PWM cu unul fast MPPT 150/35 de la Victron Energy. Toate panourile solare vor fi legate in serie, ceea ce va duce la cresterea curentului de intrare la 120V, apoi controller-ul MPPT va reduce voltajul si curentul in functie de starea de incarcare a bateriei si consumul din momentul respectiv. Avantajul consta in reducerea pierderilor din circuit datorita voltajului mare, folosirea unor cabluri mai subtiri si mai ieftine si cresterea eficientei pana la 95 % a sistemului de incarcare prin panouri fotovoltaice.

 

Controller-ul MPPT Victron are o eficienta >30% fata de cele PWM si cu 10% eficienta mai mare fata de alte controllere MPPT.

 

MPPT Smart 150/35 -curent intrare din panouri pana la 150V, curent incarcare acumulator pana la 35 Ah, cu posibilitate de setare, monitorizare smartphone bluetooth prin intermediul aplicatiei VictronConnect

Pentru produsele (Controllere MMPT, BMV, MPPT Control, etc) care nu au bluetooth incorporat (generatia smart), se poate conecta  Victron Energy VE. Direct Bluetooth Smart Dongle pentru gestionare prin aplicatia VictronConnect.

 

Caracteristici tehnice BlueSolar MPPT150/35 click 

Blue Solar Overview click

Cumpara click

Tutorial Video click

 

   Victron Energy VE. Direct Bluetooth Smart Dongle acest dispozitiv se poate conecta la toate produsele cu un port VE. Direct, ca de exemplu monitorele de baterie din seria BMV, invertoarele Phoenix, regulatoarele de incarcare solara MPPT, etc si asigura legatura bluetooth cu un telefon mobil smart, prin intermediul aplicatiei VictronConnect.

 

 

 

 

   Acumulator pana in momentul de fata exista o multitudine de acumulatori pe piata Pb, NiCd, NiMh, LiPo, LifePo4, Li-Ion, etc pretul lor este dictat de performanta acestora. Pentru un consumator obisnuit de energie verde, varianta cea mai ieftina o reprezinta tehnologia acumulatorilor cu plumb AGM (absorbant Glass Material) sau Gel de descarcare adanca. Incarcarea acumulatorilor se face dupa un algoritm simplu, curentii de descarcare sunt ok, ciclul de utilizare este de regula intre 10-12 ani, insa greutatea lor este destul de mare. 

 Pentru varianta cu acumulatori de plumb am optat si eu in prima faza, am folosit un acumulator Gel  12 V, 110 Ah, care a functionat fara probleme si-mi asigura o autonomie destul de decenta http://prowatt.ro/12v110ah-gel-deep-cycle-batt-p-162

 

Caracteristici tehnice acumulatori Plumb 

 

 

  In momentul de fata am renuntat la acumulatorul de plumb si am optat pentru varianta cea mai sigura de acumulatori litiu http://prowatt.ro/lithium-battery-128v90ah-cb-p-204 si anume Litiu-fier (LifePo4), care are caracteristici net superioare variantei cu plumb, incepand cu greutate mult mai mica, curenti foarte mari de incarcare-descarcare, peste 2000 cicluri etc. Acumulatorii de LifePo4 necesita o atentie marita fata de acumulatorii de plumb, celulele interne trebuiesc egalizate si de asemena nu trebuie sa depaseasca anumite valori la incarcare 4.2V/celula, la descarcare 2.5V/celula, depasirea acestor valori duce la defectarea prematura a acumulatorilor. Protectia acumulatorilor se face printr-un BMS cu legatura la Battery Protect sau Cyrix, iar egalizarea printr-un egalizator dedicat. O celula deLifePo4 are voltajul nominal de 3,2V,  un acumulator de 12.8V are 4 celule in serie.

Caracteristici tehnice acumulatori LifePo4

 

 

 

 

 

  • Battery Management Sistem VE.BUS BMS: este o unitate externa care are rolul de a citi informatiile trimise de BMS-ul intern al acumulatorului si comunica cu o unitate Cyrix sau Battery Protect pentru:

​          -oprirea sau deconectarea sarcinii in cazul in care o celula LFP (LifePo4) se descarca sub 2.5v (sub                  acest voltaj celulele se strica iremediabil); 

          -reducerea curentului de incarcare in cazul supraincarcarii unei celule >4,2V sau a cresterii temperaturii;

          -oprirea sau deconectarea incarcatoarelor in cazul depasirii volatjului de 4,2V/celula sau a temperaturii

Detalii tehnice aici

 

 

 

  • Egalizator acumulatori: este o unitate externa folosita pentu egalizarea a cel putin 2 acumulatori atat Plumb cat si LFP, atunci cand sunt legati in serie, paralel sau serie-paralel. In cazul meu la circuitul pentru 24V cand voltajul intregului sistem depaseste la incarcare 27.3V, egalizatorul va porni automat si va compara voltajul celor 2 acumulatori, va descarca acumulatorul mai plin cu o sarcina de 0,7Ah, astfel incat la sfarsitul procesului de incarcare sa obtina acelasi volataj in ambii acumulatori. Are posibilitatea de a afisa pe smartphone diversi parametri folosind aplicatia Victron Connect prin intermediul VE.Direct Bluetooth Smart dongle.

​Detalii tehnice aici

 

  • Sistem monitorizare BMV-700: este o unitate externa ce are rolul de a afisa: voltajul acumulatorului, consumul curent, gradul de incarcare al bateriei, puterea in W, curentul consumat in amperi-ora, timpul de mers la consumul actual etc. Se poate utiliza atat pentru acumulatorii de Litiu cat si pentru cei de plumb. Are posibilitatea de a afisa pe smartphone acesti parametri folosind aplicatia Victron Connect prin intermediul VE.Direct Bluetooth Smart dongle.

​Detalii tehnice aici

 

  • Incarcator retea: am optat pentru un incarcator IP 67 alimentat in 220V cu iesire 24V/12 Ah, varianta cu componente electronice incastrate in rasina, practic submersibil, cu diverse protectii. Datorita faptului ca acumulatorii de plumb cat si cei de LPF au acelasi acelasi algoritm de incarcare incarcatorul poate fi folosit pentru ambele variante, producatorul acorda garantie de 5 ani. ​Acest tip de incarcator este disponibil in mai multe variante 12V/7Ah, 12V/13Ah, 12V/17Ah, 12V/25Ah, 24V/5Ah, 24V/8Ah, 24V/12Ah. Variantele de incarcatoare cu terminatia 1+SI au posibilitatea de a se folosi pe post de surse de curent pentru 12V sau 24V.

​          

​Detalii tehnice aici

 

   

  • Cutie acumulatori: este confectionata integral din fira de sticla, capacul este din ABS. Ea contine 2 acumulatori LFP Victron 12.8V, 90Ah legati in serie, egalizator, shuntul de la BMV 700, veBMS,battery protect 100ah si controller MPPT 150/35.