Canoe Solara

Canoe solara
 
    Povestea  incepe in primavara lui 2016, cu dorinta unui apropiat de-al meu de a-si cumpara o canoe, iar de sarcina cautarii m-am ocupat eu; variante am gasit destule, insa mi-a atras atentia un anunt pentru o canoe  la 4 m lungime si 64 cm latime din fibra de sticla, aproape noua, cu o forma neobisnuita si foarte stabila. Dupa scurte negocieri convin cu vanzatorul sa ne intalnim in week-end. De aici ne desparteau 4 zile si 390km, atelajul se afla la Iasi, unde ajunsese din Anglia pe masina.
Ideea de a o converti in canoe solara o aveam demult, chiar la inceputul verii mi-au venit si panourile solare, motorul, asa ca am inceput testele. In prima faza am avut un motor electric “trolling” folosit de pescari pentru tractiune barci pe distante scurte pentru a nu deranja pestii de 62 lbs la 12V cu 300W si o baterie plumb de descarcare adanca 105Ah. 
    Am inceput modificarea atelajului, am construit un suport pentru motor pe cale l-am pozitionat in partea din spatele barcii (pupa), apoi pentru a-I spori stabilitatea am sectionat un corp de velier lung de 110 cm, model din fibra de sticla si le-am lipit pe lateralele barcii.
 
 
 
 
 
    Ideea a fost foarte reusita a crescut stabilitatea laterala foarte mult, iar consumul era de 18 Ah in viteza a 4-a si 25Ah in viteza a 5-a, teoretic as fi mers aproape 6 ore in viteza a 4-a (cam 4km/h)  si 4 ore in viteza a 5-a (cam 7-8km/h), fara panouri solare si cu elicea originala. 
Am desfacut partea de comanda a motorului si am scos variatorul (5 viteze inainte, 3 inapoi), i-am facut o maneta de control de aluminiu pentru a-l monta int-un loc mai usor accesibil, si am schimbat elicea cu una mai performanta “Kipawa”. De remarcat ca exista mai multe variante pentru motorul de 62 lbs, in poze si testele initiale apare motorul de 12V 300w, ulterior l-am inlocuit cu unul de12 V 690w (consum viteza a 4-a 25ah, viteza a 5-a 40ah, elicea originala)
 
 
 
 
    Rezulatatul a fost neasteptat, parca aveam alt motor, acceleratia a crescut simtitor, la fel si viteza maxima, insa totodata a crescut si consumul in viteza a 5-a consuma 40Ah (teoretic as fi mers am 2,5 ore).
 
Urmatorul pas a fost constructia suportului pentru montarea panourilor solare, din inox. Lucrarea a durat o saptamana, proiectare si constructie cot la cot cu mesterii fierari si de gumele lor muncitoresti. 

 
 
    A urmat apoi un nou test prin apropierea Bucurestiului, de data asta cu panourile montate; rezultatele au fost si bune si rele, bune ca mergeau panourile si primeam destula energie de la soare, rele ca stabilitatea laterala nu prea mai e, iar la valuri sau vant moderat mai mult ca sigur ma rasturnam. Ce e de facut? Am inceput sa usurez suportul pentru panouri, si sa reduc inaltimea lor; aici am mai pierdut 1,5-2kg, barca era mai stabila insa nu suficient.
 
 
   Rezutatul m-a adus cu barca pe uscat o perioada destul de lunga de timp (cam o luna) in care am ajuns la concluzia ca trebuie marite flotoarele laterale; asa ca incep sa proiectez, sa calculez si sa atac situatia. Ca sa nu mai am probleme de stabilitate laterala si sa depasesc definitiv chestiunea asta dimensionez niste flotoare generoase (chiar daca asta imi va afecta viteza de deplasare), asa ca in final latimea barcii de la 64 cm a ajuns la 110cm si am crestere a flotabilitatii cu aproximativ 100kg. 
Am inceput constructia cu lemn, coaste si baghete de brad-molid  (aici mi-au prins bine cursurile din copilarie la cercul de navomodele de la Palatul Copiilor).
 
 
 
 
    Flotoarele le-am conectionat din fibra de sticla,  pentru care trebuia sa fac initial un corp master dupa care sa fac matrita si sa scot 2 flotoare identice si simetrice. 
 
 
    Apoi a urmat lipirea flotoarelor pe corpul barcii si izolarea lor (fotoarele nu au coaste interioare) , costructia sistemului de carmire, prinderea padelelor, sparge valul, sistemul electric si bineinteles botezul.